אז אחרי שתיכננו, חישבנו, בדקנו ובחרנו את אנשי המקצוע איך עוברים את זה במקסימום שקט?
ומה עושים עם ההפתעות שעלולות לצוץ בדרך?
לצפות את הבלתי צפוי
למרות שתכננתם את הבנייה או השיפוץ לפרטי פרטים, כולל זמנים, תקציב וכל היתר, חשוב להבין שתמיד יש הפתעות. למשל, קנינו בית שנבנה לפני עשרים או שלושים שנים, אנחנו יודעים מתי מתחילה ומסתיימת מלאכת השיפוץ, התקציב שלנו מוכן, הקבלן בשטח ושלב ההריסות והפינוי מתחיל. לפני הריצוף, הקבלן מתקשר ואומר שהוא מוכרח להחליף את כל האינסטלציה בבית, משום שאינה תקינה. עלות החלפת האינסטלציה כרוכה בהוצאה נוספת שלא התכוננו אליה, לא בטוח שיש לנו תקציב לזה, אבל אין ברירה: צנרת ישנה חייבים להחליף.
דברים בלתי צפויים צצים לא מעט, והפתעות מהסוג הזה תמיד יגרמו לנו לחריגה, שיכולה להיות מאוד משמעותית, מהתקציב.
איך מתכוננים להפתעות ?
ראשית, נוודא שיש לנו הגרסה הנכונה והסופית של כל התוכניות (חשמל, אינסטלציה, תאורה, מיזוג, מפרט דלתות, חלונות, תכנית מטבח וכו‘), ושחתימותינו מופיעות עליהן.
נערוך חוזה בינינו לבין קבלני המשנה השונים, ובו יפורטו: מועד תחילת העבודה, סוג העבודה וכל הפעולות הכלולות בה, אחריות מקצועית, ביטוח של הקבלן כלפי עובדיו וכלפינו, ופריסת תשלומים לפי שלבים.
נכין תיק שיכיל את כל שלבי העבודות, ונתייק בו כל מסמך.
אם מעסיקים קבלן מפתח, התהליך מתנהל רק מולו. אם מחליטים לפצל את העבודה לקבלני משנה נפרדים, נערוך חוזה מול כל אחד בנפרד
מקצים לפחות 10% מסך עלות השיפוץ הכוללת להפתעות, לדברים שאינם צפויים מראש. אם נזדקק לסכום זה לא ניקלע למצוקה, ואם לא – נוכל לצאת לנופש לאחר השיפוץ, או לקנות משהו שתמיד חלמנו עליו.
לא לשכוח לנשום, ולהישאר רגועים. אם מנהלים נכון את התהליך, ההפתעות מאתגרות, אבל לא מלחיצות.
לִמדו את השפה המקצועית
נלמד את השפה המקצועית הבסיסית של כל קבלן. לקוחות נפגעים מהעובדה שאינם מקבלים מבעל המקצוע את מה שביקשו, למרות שביקשו דברים ברורים, לדבריהם. זה נובע בעיקר מקצר בתקשורת עם בעלי המקצוע, שמייצרת אי-הבנות ומפח נפש. אם לא נבין את השפה המקצועית של בעל המקצוע, לא נדע למה התכוון כשביקש להתקין במקלחת ”אינטרפוץ שלוש או ארבע דרך“.
אם החלטתם לנהל את הפרויקט, הרגישו בנוח לשאול בכל פעם שאינכם מבינים דבר מה. נסו להבין מה המשמעות מאחורי הדברים – מה ההשלכות מבחינה כספית, מעשית ומבחינת לוח הזמנים.
שרטוטים – למדו לקרוא שרטוטים ברמה הבסיסית ביותר, ובעזרת בעל המקצוע תרגמו אותם לעלויות וללוחות זמנים.
הקפידו על סדר וארגון – קלסר
כל מסמך רלוונטי לפרויקט מתייקים ושומרים: תכתובות עם בעלי המקצוע השונים, חוזים,
קבלות על תשלומים, קניות ועוד. שום עסקה לא נעשית בעל פה!
רוגע ונשימה עמוקה איך עוברים את זה במקסימום שקט?
אנחנו יוצרים את הבית שלנו; הוא מקור האנרגיה, הביטחון והחום שלנו, זאת המטרה לשמה אנחנו בונים או משפצים. אם נשאל אנשים ברחוב מהו תפקידו של בית, נקבל תשובות כמו להעניק ביטחון, לאפשר מנוחה, למלא מצברים, להיות אנחנו, לטפח את משפחתנו וכו‘.
משהו קורה לאנשים במסע ההרפתקאות אל הבית. המטרות החשובות שהוזכרו נזנחות לטובת בחירת צבע הריצוף, סגנון הבית, מראה המקלחות ובדיקה כמה כסף עוד נשאר (אם נשאר בכלל) לגופי תאורה. נכון, גם הריצוף, גופי התאורה וגם המקלחון המעוצב חשובים. הכול חשוב, אבל יש סדר עדיפויות! הטעם יכול להיפגם בבית מפואר שהושקע בו מיטב כספנו, אם הוא נבנה או שופץ תוך ויכוחים, מריבות, לחצים ואנרגיות שליליות.
בואו נבהיר כמה חשוב לתכנן את הבית שלנו ואת הזרימה בו, ונתמקד, בראש ובראשונה, בתכנון החיים שלנו לתקופת הבנייה או השיפוץ. אנחנו הקברניטים במסע הזה, וחובתנו לשמור על ביטחון המשפחה ואושרה.
לייעוץ אישי, שאלות או פרטים נוספים על הסדנאות, מוזמנים לפנות דרך דף הפייסבוק או בטלפון: 054.9980331 טלי דוגמא
טלי דוגמא – מעצבת פנים, מרצה, חוקרת צבע ומייסדת סטודיו בית החומרים