שימוש בצבע בצילום

צילום הוא חלק בלתי נפרד מהעולם שלי.
למעשה אם יש משהו שגרם לי לחיות את עולם הצבע זהו הצילום.
כדי לחוות את מה שאני כותבת עליו אין צורך במצלמה מקצועית. הניידים שלנו עושים עבודה מעולה גם כן.

ויש דבר אחד קסום שהצילום עושה. הוא גורם לנו להסתכל על הדברים אחרת ולהבין שעלה יכול להיות סתם עלה שזרוק על הכביש והוא יכול להיות עלה שמונח בצורה מדהימה על הכביש והצבעים שלו הכתומים והאדומים משתלבים מעולה עם האפור של האספלט.
וגפרור שרוף הוא רק גפרור שרוף שיכול להיות שונה ומיוחד כשמצלמים אותו מקרוב.
ומקרוב רואים צבעים וטקסטורות שלא מצליחים לראות כשמסתכלים מרחוק.

 

והסוד הוא – ה"מקרוב".

 

העולם מצטמצם לאתה או את, המצלמה והאובייקט שאתם מצלמים. ואז פתאום רואים עולם אחר ובעיקר צבעים מדהימים אחרים.
בחרתי כמה צילומים שמראים בבירור את העולם הצבעוני האחר הזה שאני מדברת עליו.

אבי אלבאום, סמנכל כספים, צלם ומתנדב כמנטור לעסקים בקרן שמש כתב מספר דברים חשובים על עולם הצבע, כמה מושגים שכדאי להכיר על עולם הצבע והצילום.

בעוד שצייר בוחר את הצבעים בהם הוא משתמש הרי שעבור הצלמים הצבע הוא נתון.                יחד עם זאת בצילום הדיגיטלי ניתן לשנות צבעים, לחדד ולהכהות את הצבע על מנת שישמש  את הצלם והמתבונן.

 

אנו מבחינים בין שתי מערכות של צבעי יסוד:
• מערכת RYB – המבוססת על אדום צהוב וכחול.
• מערכת RGB – המבוססת על אדום ירוק וכחול.
משילוב של שניים נוצר צבע נוסף – למשל מאדום וצהוב נוצר כתום ואילו מאדום וכחול              נוצר סגול.

 

אפשר ליצור צבעים גם משילוב משולש.
הצבעים מסודרים על גבי גלגל הצבעים:
צבעים מנוגדים הם הצבעים הנמצאים אחד מול השני,
למשל הכחול והכתום או האדום והירוק
כמו כל זוג ניגודים – זוג צבעים מנוגדים מבליטים אחד את השני ומעצימים אחד את השני.
אם משתמשים בהם ביחד, תוך מתן נפח לכל אחד מהם הם לעיתים יוצרים דרמה ולעיתים משדרים עוצמה.

 

בכל מקרה הם תמיד מושכים את העין!

צלמים טובים מנצלים יתרון זה לטובת התמונה שהם עומדים לצלם, לדוגמא בצילום "הטבח" של פיטר סטיוארט:

• הכתום והכחול הם צבעים מנוגדים
• הכתום הוא כתום "רך" נוטה לצהוב
• הצל יוצר גיוון בכחול – בין כהה לבהיר

 

כל המרכיבים הללו יחד מושכים את העין וצילום כמעט בנאלי, של טבח ליד קיר הופך לצילום אייקוני – מוזיאוני.

 

צלם נוסף העושה שימוש בצבעים משלימים הוא דה-מיאן.
בדומה לפיטר סטיוארט גם דה מיאן אוהב להשתמש בצבעים משלימים בצילומיו. דה מיאן יצר סדרת תמונות ליד קיר אדום כאשר הקיר משמש כרקע והדשא הירוק משלים אותו. חיבור מושלם בין צבעים משלימים- אדום וירוק.

להרחבה בנושא מוזמנים להיכנס לאתרים של פיטר סטיוארט ודה מיאן ולצפות ביצירות המתוחכמות ומלאות הצבע שלהם.

ואיך משתמשים בזה באדריכלות ובעיצוב פנים?
כדאי לבחור בצבע אחד מזוג צבעים מנוגדים כצבע עיקרי, ולהשתמש בבן זוגו במינון קטן יותר וליצור ניגוד כפי שתוכלו לראות  בתמונה המצורפת מאחד הפרויקטים שלי של וילה בעיצוב מודרני וחמים 

הניגוד מדגיש את הצבע העיקרי.

אפשר להוסיף צבע ניטרלי – לבן על גווניו או אפור ואז מתקבל צרוף מלא חיים שאינו מעיק.

לייעוץ אישי, שאלות או פרטים נוספים על הסדנאות, מוזמנים לפנות דרך דף הפייסבוק או בטלפון:  
054.9980331 טלי דוגמא

טלי דוגמאמעצבת פנים, מרצה, חוקרת צבע ומייסדת סטודיו בית החומרים

השארת תגובה