צבעים של כסף
שלב א
אם אני אכתוב שתמחור פרויקט הוא נושא כאוב?
תסכימו איתי?
אם היה משהו בעסק שלכם שאחראי על תמחור פרויקטים ומשאיר לכם את עבודת העיצוב והתכנון…
הייתם רוצים כזה?
ואם לא אשמח לדעת אילו פתרונות הבאתם לעסק שלכם כדי שנושא התמחור לא יהיה נושא כאוב.
שנים שנושא התמחור כאב לי בלב 🙂 ובכיס 🙂
עד שתפוח נפל לי על הראש.. לתפוח הזה קוראים רואה חשבון שמביא דוח רווח והפסד. ואני מודה! וזה כאב יותר מתפוח שנופל על הראש.
אחת מהמסקנות שלי הייתה אז ש:
אני חייבת להבין כמה שעות אני משקיעה בפרויקט וכל שעה שאני יוצאת מהבית לעבודה כמה אני עולה לעצמי.
הרי אם הייתי שכירה אז הבוס שלי היה יודע להגיד שכל שעה שאני נמצאת במפעל שלו אני עולה XXX שקלים.
את.ה יודעים לומר כמה אתם עולים לעסק שלכם?
האם תמחור פרויקטים הוא נושא כאוב?
אילו פתרונות מצאתם לטיפול בנושא הכאוב הזה?
שלב ב
אז בואו נדבר קצת על איך מתחילים לתמחר נכון ואיך מסיימים את הפרוייקט בהרגשה שאנחנו מתוגמלים ואפילו רווח ורווח נאה!
תמחור טוב הוא לא תורה מסיני אך דורש ערנות לגבי התהליכים והזמן המושקעים בעסק שלנו!
נעשה את זה קצר קולע ונגיש למוחות שלנו
- קחו לדוגמא פרויקט אחד מהסל שלכם – כזה שסיימתם.
- תכתבו את כל התהליך שעברתם איתו ולא כסיפור אלא כרשימת מכולת. וליד כל שורה רשמו הערכת זמן שהכי קרובה למציאות… למה שבאמת השקעתם. לדוגמא:
✔️ פגישת מעבר על שאלון לקוח – שעה וחצי
✔️ הכנה של סקיצה ראשונה + הדמיה תלת ממד – עשר שעות
✔️ פגישה למעבר על הסקיצה וההדמיה – שעתיים וחצי
✔️ רכישות לריהוט ונגרות – שבע שעות
✔️ רכישת ריצוף וסניטרים – ארבע שעות
✔️ הכנת תכנית פריסות- שעתיים וחצי
וכן הלאה… (הדברים האלה צריכים להיות כתובים ברמת היומן שלכם… תפתחו יומנים ותעקבו אחרי הפגישות שבוודאי כתבתם שם.
באופן הזה אתם צריכים להגיע לכמה שעות השקעתם בפרויקט.
מכאן יהיה קל יותר לתמחר את הפרויקט.
בלי רשימת המכולת הזו יהיה קשה לתמחר ולדעת אם את ואתה מרוויחים בפרויקט הזה.
תכינו את הרשימה הזו ובפוסט הבא אני אסביר מה עושים עם הרשימה הזו ואיך מתרגמים אותה לתמחור
מה קורה אם אתם לא יודעים למלא רשימת מכולת כזו ואין לכם מושג כמה זמן אתם משקיעים עבור כל שורה ברשימה ?
מחובתו של בעל עסק לדעת את השעות המושקעות כי רק כך הוא ידע אם יש רווח או הפסד.
אנחנו לא מבצעים את זה על כל פרוייקט אלא אם יש לכם זמן למעקב כזה… מספיק לבצע זאת על מספר פרויקטים בזמנים שונים על מנת לקבל אינדיקציה כמעט מדויקת.
אני מבצעת על פרוייקט או שניים בשנה. (איך מקיימים את המעקב בצורה פשוטיה ומהירה? תהיה סדרת פוסטים נוספת בנושא 🙂 )
כמובן שהזמן שאנחנו עם הלקוחות משתנה. יש לקוחות שאיתם הדברים זורמים ויש לקוחות שלוקח להם יותר זמן לקבל החלטה…
אבל שוב – אנחנו מנסים להעריך הכי קרוב למציאות – הערכה!
שלב ג
הפעולות השקופות
בשלב הקודם היו שיעורי בית קלים.. להכין רשימה של הפעולות הנדרשות בכל פרויקט שיפוץ ובניה ולכל פעולה היינו צריכים לכתוב את הזמן הנדרש. את כל שורות הזמן נחבר וכך נדע כמה זמן מושקע בפרויקט מה שמקל על פעולת התימחור.
אז בהנחה שמולכם יש את הרשימה כתובה ומוכנה נעבור לשלב הבא.
מטרת הרשימה שהכנתם היא לתת הערכה הכי קרובה לכמה שעות אתם משקיעים בפרוייקט.
האם ברשימה שלכם כללתם
✔⏱ זמן וואטסאפ – דקות רבות שמתווספות לשעות מושקעות בלענות ללקוחות על שאלות שנשאלות בוואטסאפ.
✔⏱ זמן טלפונים – השיחות עם הלקוחות/ קבלנים לעולם לא
מסתיימות ב 3 דק.
✔⏱ זמן מיילים– יש מיילים וסיכומי פגישות בינכם לבין הלקוחות
שבהם מוקדש זמן רב של כתיבה וחשיבה
✔⏱זמן הנהיגה לפגישה עם הלקוחות והזמן חזור.
✔⏱הדפסות של סקיצות
✔⏱ זמן חיפוש השראות ומחשבה.
ויש עוד….
מה שאני מנסה לומר כאן זה שעל הרשימה שהכנתם
יש עוד רשימה של דברים שאנחנו לא חושבים עליהם כשאנחנו מתמחרים את העבודה שלנו.
וכשאנחנו מתמחרים אנו צריכים להבין את הזמן המושקע בפרוייקט כולל הערכה של זמן הוואטסאפ.
יש ימים שאני נמצאת בוואטסאפ עם לקוחות שעתיים ושלוש במצטבר ובמהלך ים.
תחשבו שכל יום אתם עונים לשאלות הלקוחות בוואטסאפ במשך שעה (שמפוזרת על היום)
בחישוב פשוט : סוף החודש (22 ימי עבודה) מדובר ב22 שעות שלא תמחרתם.
ולא תמחרתם כי זה לא נכלל ברשימת הערכה שכתבתם (מהפוסט הקודם).
22 שעות = כמה אלפים של שקלים.
על הרשימה של הפעולות הנדרשות יש להוסיף את הרשימה השקופה: הפעולות השקופות שאנו מבצעים ולא מתמחרים
אשמח שתכתבו אילו הפעולות השקופות שאתם מבצעים בפרוייקט אך לא מתמחרים.
(אגב- את רשימת הפעולות: זמן וואטסאפ/ טלפונים/ מיילים וכו… לא תמחרתי בעבר. לגמרי פעולות שהיו שקופות אצלי. וזה בין היתר גרם לרווח נמוך מאוד או הפסד בפרוייקטים)
אז כמה זמן אתם בוואטסאפ עם לקוחות?
כמה סמן אתם בדרכים בין פגישות?
כמה זמן אתם משקיעים במחשבה ובחיפוש השראות ללקוח?
אילו פעולות שקופות אתם מבצעים?
שלב ד
אז אחרי שהכנתם את רשימת הפעולות מחלק ב ואחרי שדיברנו על זמן הפעולות השקופות בחלק 3 בשעה טובה אנחנו מגיעים לשורת הכסף.
היום: נתקדם עוד שלב לעבר שורת הכסף ונעסוק בהוצאות מאיתנו להבין כמה הוצאות יש לנו בעסק.
על מנת לחשב כמה אנחנו צריכים לחייב עבור שעת עבודה שלנו נדרש
אם העסק שלכם בבית אז יש לכם לא פחות מהוצאות שהייתם מוציאים אילמלא היה לכם משרד. המטרה שלנו בסופו של דבר היא להבין כמה זמן הושקע בפרויקט מבחינת זמן חשיבה, הכנת תכניות, הדפסות ועוד… (ראו פוסט 2) ולזה להוסיף את רשימת ההוצאות שלכם (זה בעצם שיעורי הבית שלכם)
אז מהי רשימת ההוצאות
חלקו את הדף לשני חלקים: הוצאות קבועות והוצאות משתנות. הוצאות קבועות הן הוצאות שבכל חודש אתם מוציאים את אותו הסכום למשל: ביטוח אחריות מקצועית, אחסון אתר, ארנונה, אינטרנט הוצאות משתנות הן הוצאות שהסכום שלהם משתנה מחודש לחודש למשל: דלק, הדפסות, ציוד משרדי, שיווק. אם המשרד שלכם ביתי אזי מגיע לכם החזר בגין הוצאות של חשמל, מים, תקשורת. ועוד… הרו”ח שלכם יחשב את החלק היחסי של המשרד מתוך הבית.
ליד כל שורה רשמו את סכום ההוצאה למשל: דלק 1000 ש”ח הדפסות 100 ש”ח (ממוצע)ציוד משרדי 50 שח (ממוצע)אינטרנט 150 ש”ח כיבוד 200 ש”ח (ממוצע)תקציב שיווק 1500 ש”ח (ממוצע)
עוד הוצאות שבדרך כלל אנחנו לא לוקחים בחשבון וחייב לקחת בחשבון הוצאות רכב: טיפולים לרכב, טסט, שטיפה,
רוצים עוד? פנסיה, ביטוח לאומי, אובדן כושר עבודה, ביטוח חיים
ידעתם שמותר לנו להגיש קבלתו של ביגוד והנעלה וזו הוצאה מוכרת? גם זו הוצאה שכמובן צריכה להיות סבירה ולא מוגזמת.
המטרה של שלב ד היא לא להפחיד אלא שאנחנו צריכים להיות מודעים לכל ההוצאות כי רק כך נוכל לדעת אם העסק שלנו מרוויח או מפסיד רק כך נוכל לדעת כמה לגבות לשעה באופן שבו העסק ירוויח
רוצים את האקסל שיקל עליכם את עבודת הרשימות? כתבו בגוגל דוקס המצורף את המייל שלכם ויישלח אליכם קובץ האקסל.
https://forms.gle/yrSNpb2RXG6TdWCq7
המטרה של הכתבה הזו היא לא להפחיד אלא לגרום למודעות: אנחנו צריכים להיות מודעים לכל ההוצאות כי רק כך נוכל לדעת אם העסק שלנו מרוויח או מפסיד רק כך נוכל לדעת כמה לגבות לשעה באופן שבו העסק ירוויח.
מה הלאה???
נתעסק קצת בפעולות חשבון של חיבור חיסור כפל וחילוק. נחבר את ההוצאות ונחלק אותם בשעות העבודה שלנו… נדבר על אחוזי רווח ונבין כמה שווה כל שעת עבודה שלנו.
שלב ה
רשימת ההוצאות מוכנה
ועכשיו: ארבע פעולות חשבון: חיבור, חיסור, כפל וחילוק.
חברו את כל רשימת ההוצאות: הדלק + מיסים + הוצאות פנסיוניות + כיבוד + ביגוד + כל ההוצאות הקבועות והמשתנות, הגדולות והקטנות.
כמה יצא?
ולמה שיצא תוסיפו את השכר הקבוע שאתם מעבירים כל חודש לחשבון הביתי.
ופה אני פותחת סוגריים:
יש לכם חשבון נפרד של העסק מהבית?
יש? מעולה!
אין? עוד השבוע הגיעו לבנק ופתחו חשבון בנק לעסק.
כדי להתנהל בצורה טובה, חיובית ובריאה אז חשבון העסק והבית חייבים לחיות בנפרד.
הפרדת כוחות מוחלטת.
והחשיבה הנכונה היא שאנחנו העצמאיים – שכירים בעסק של עצמנו ובכל חודש אנחנו מעבירים הביתה את השכר שקבענו. (מזכיר קצת חברה בע”מ רק שרובנו עוסק פטור או מורשה אבל זה לא משנה). ועוד נכון להתנהלות תקינה: כל חודש העבירו את אותו הסכום אלא אם החלטתם להעלות את השכר לעצמכם.
סוגרת סוגריים – ממשיכים…
אז לרשימת ההוצאות תוסיפו את השכר החודשי שאתם מעבירים לחשבון הביתי.
נניח שהכל יצא: 10,000 ₪ . את הסכום הזה נחלק במספר השעות שאנחנו עובדים.
כמה שעות חודשיות אתן עובדים?
אני יכולה לומר שעצמאיים עובדים מסביב לשעות והמוח אף פעם לא נח. ובכל זאת ניקח ממוצע שעות של שכיר ממוצע במשק: 182 שעות.
את ה 10,000 ש:ח נחלק ב 182 שעות עבודה.
תוצאה: כל שעה שאנחנו עובדים, אנחנו עולים לעצמנו: 54.9 ₪ לשעה.
כמה תובנות בעקבות התוצאה הזו:
- אם אתם מרוויחים את הסכום השעתי שלכם אתם אמורים לכסות את כל ההוצאות + השכר החודשי שלכם
- לסכום השעתי תוסיפו לפחות 25% – זהו הרווח שלכם. כי עסק שמתנהל טוב צריך להרוויח ולא רק לכסות את ההוצאות
- אם בסוף החודש לא נשארתם עם רווח – שבו שוב עם עצמכם, עם הרואה חשבון, עם כל אדם שאתם סומכים עליו ותתחילו לחשב מסלול מחדש
- תובנת התקופה: הקורונה הבהירה לעצמאיים שיש צורך ואף חובה לדאוג ולחסוך כספים עד כמה שרק ניתן לימים בהם אנחנו לא יכולים לעבוד.
אז כמה אתם עולים לעצמכם בכל שעת עבודה??? את התשובה הזו אתם חייבים לשלוף.
אם אתה רוצה את האקסל שיעזור בחישוב ההוצאות מלא.י את הפרטים בקישור המצורף ויישלח אלייך האקסל עוד השבוע
https://forms.gle/yrSNpb2RXG6TdWCq7
על המחברת טלי דוגמא:
שמי טלי דוגמא, מעצבת פנים, חוקרת צבעים וגוונים וצלמת. מדריכת סדנאות עיצוב, צבע ושיווק לקהל מקצועי ופרטי
שנים רבות ניסיתי לבחור את הצבע המדויק, המושלם עבורי-
האם זה אדום חזק וסוער? אולי כחלחל בהיר ושקט? ירוק עמוק ומהפנט?…
מסע חיי המקצועי והאישי הוביל אותי לגלות שאין באמת צורך לבחור.
במסלול המקצועי שלי נשזרו כל הצבעים זה בזה, כל אחד מוסיף, מאזן או מחזק את משנהו, וכולם יחד יוצרים קשת צבעונית ועשירה.