אם זה עובד בטבע זה יעבוד גם בצבע

את שנת 2020 אני פותחת עם צבעים של טבע.

צילום, צבע ועיצוב הם שלוש אהבות שלי שהפכו להיות דרך חיים ושינו את האופן בו אני מסתכלת על העולם, על הצבע, על הטבע ועל עיצוב מרחבים.  דרך עדשת המצלמה למדתי ועדיין  לומדת להסתכל אחרת על העולם שמסביב.

האופן שבו הצבעים מסודרים בטבע, המינון שלהם, האופן בו כל הצבעים חיים בטבע בהרמוניה ומבלי להפריע אחד לשני.

ההתבוננות על העולם דרך עדשת המצלמה הביאה אותי לחקור את עולם הצבע ודרך החקירה הזו יצרתי את מעבדת הצבע שלי.

אני מצלמת את הטבע ובמעבדת הצבע שלי אני דוגמת ומנסה להבין את החוקים של הטבע והצבע.

ומבחינתי אם הצבע עובד מעולה בטבע הוא יעבוד באותה הצורה גם בעיצוב מרחבים.

אז התחלתי לשחק בצבע. 

הצילומים הללו צולמו בים המלח. לאזור המצולם ניתן להגיע בסירה. נסענו מספר צלמים וכשירנו מהסירה הייתה תחושה כאילו נחתנו בכוכב אחר. האזורים הקסומים של ים המלח.

המשחק בצילומים ובצבעים יצר פלטות צבעים מסקרנות ומרתקות. בכל משחק היו קומפוזיציות אחרות ומשחק צבעים שונה.

אני מודה שברגע שהתחלתי לשחק עם הצבעים היה קשה לעצור. כי כל צילום יצר עולם אחר, מצב רוח אחר. ובכל משחק דמיינתי איך זה יראה במרחבי הבית המעוצבים. 

אז התחלתי במשחקים ובצבעים רגועים . את התמונה צילמתי בשעת הזריחה בנמל בעכו העתיקה. בשעות הזריחה הצבעים נקיים כל כך וההשתקפות יוצרת עוד גוונים מאותו הצבע

כשאני חושבת על עולם של צבע השאלה המרתקת ביותר היא היחסים בין שחור ולבן: שני צבעים הנחשבים למנוגדים בעיניי רבים אך למעשה מגלמים את המהות של הצבעים בצורה הטובה ביותר. תופתעו לשמוע כי שחור ולבן אינם צבעים מנוגדים, שכן כלל אינם צבעים. שחור, הנחשב לצבע הכהה ביותר, הוא בעצם העדר אור ובולע את כל הצבעים: ככל שפיגמנט סופג יותר אור ואינו משקף אותו בחזרה לעין כך האובייקט יראה לנו יותר שחור. הלבן לעומתו מכיל את כל אורכי הגל והוא תערובת של כל הצבעים הקיימים גם יחד, כפי שנראה כאשר קרן אור תפגע בזכוכית או בטיפות גשם ו”תשבר” לצבעים – המכונים כמנסרה או קשת בענן.

הרומן העתיק ביותר בעולם

 גם בתרבויות המזרח הרחוק הבחינו ב”דרמה”. סמל היין והיאנג המפורסם מציג שחור ולבן כשני כוחות מנוגדים היוצרים עולם שלם. בפילוסופיה הסינית העתיקה משמעותו של היין היא “הצד המוצל של ההר” והוא מתקשר ללילה ולקפאון ואילו משמעותו של היאנג היא “הצד המואר של ההר” והוא מתקשר ליום ולאקטיביות. הפילוסופים הסינים ראו בשחור ולבן שני הפכים מנוגדים היוצרים עולם שלם. הם נתפסו כמייצג לניגוד החזק ביותר בטבע, כמו קטיפה וברזל.

כשמצלמים רגע אחרי שהשמש עולה, הטבע מתגלה אלינו בזהב. הצילומים אינם מעובדים. ככה זה בטבע. יש שעות של זהב. ומים שמצולמים בשעות הזריחה מקבלים אופי של משחה. הצייר של הטבע הגיע וצבע עם משחה מוזהבת את הטבע. אני ממליצה לטייל בשעות האלה לראות גוונים אחרים של טבע

יש שעות בטבע שהוא דרמטי ומאופק ויש שעות  בטבע שהוא קופצני שמח וילדותי. בשעות האלה הוא מייצר צבעים שמתאימים לחדרי ילדים, לחדרי משפחה, למקומות בהם השמחה והאופטימיות דרושה.

הצילום הימני צולם בחלק מסדרת צילומים של סירות דייג והפרח הוא צילום מאקרו של פרח ברמת הגולן

ויש תקופות שהטבע מתכנס אל עצמו ויוצר עיצוב שמרני, מאופק והרמוני. עיצוב עם צבע אחד אולי שניים ואז הוא משתמש בכל הגוונים של אותו צבע ויוצר את השקט שהוא צריך. את העיצוב של הטבע הזה אנחנו נפגוש בדרך כלל בסתיו. רגע לפני שהשמיים מאפירים וההתכנסות פנימה נדרשת כדי לשמור על עצמנו מהקור שיגיע. באופן מופלא הטבע נצבע בצבעים המתאימים לאותה עונה.

זה מה שאני עושה במעבדת הצבע שלי. לוקחת את צילומים שצילמתי ומנסה להבין איך הטבע עובד. ומהמשחק המופלא בצבעים אני יוצאת אל תוך עיצובים של מרחבים. 

סיפור של כהה ובהיר
בצילומי טבע כשהחלק התחתון בתמונה כהה והחלק העליון בהיר אפשר להבחין בהירככיה בין הצבעים מה שיוצר סיפור מסגרת מדויק. ובאופן הזה נתייחס לצבעים בעיצוב הבית. מהכהה לבהיר או להיפך…  

 

 

הצבעים צריכים להיות מותאמים לאופי דיירי הבית או המשרד. יש מרחבים בהם הצבע נשפך על הקירות ויש מרחבים שנכון להם שהצבע ישמר בקופסאות. יש מרחבים מאופקים ויש שלא. מה המרחב שלכם?

כמה כהה  ובהיר יש בצילום ומה היחסים בינהם? אם אתם אוהבים את הצילום אז בחנו כמה יש מכל צבע ומה רמת העוצה שלו ואת זה ניתן ליישם על קירות הבית

זוהי מעבדת הצבע שלי או לפחות חלק ממנה. לשחק עם צבע, להבין אותו, ליישם אותו במרחבים של בית, של משרד, בבגדים שאנו לובשים ואפילו באוכל שאנו מבשלים.

אז כן, אם זה עובד בטבע זה עובד בצבע וזה עובד בכל מקום ובכל נושא שאליו ניקח את הצבע. כי בין אם נרצה ובין אם לא הצבע נמצא בכל מקום שאליו נביט.