צבעי השקיעה

מי מאיתנו לא עמד נפעם מול מופע השקיעה?

השמיים נצבעים בצבעים עזים, נעים סביב הצהוב של השמש והכחול של השמיים ומספקים חוויה חושית ונפשית. אז מהי אותה שקיעה ומה בעצם אנו רואים:

שקיעה בחוף אכזיב צילום: אבי אלבאום

הצבע אותו אנו רואים כשמים הוא תוצאה של פיזור קרני השמש על חלקיקי החומר המרכיבים את האטמוספירה. פיזור זה נעשה משמעותי יותר ככל שאורך הגל של הקרינה קצר יותר.

הדרך שקרני האור עוברות בתוך אטמוספירה כדי להגיע לצופה מתארכת ככל שהשקיעה מתקדמת. הקרניים בעלות הסיכוי הגדול ביותר להגיע לצופה ללא פיזור הן הקרניים בעלות אורך גל גדול ולכן צבעי השקיעה נוטים לאדום. אורך גל גדול מאפשר לגל האור לעקוף את החלקיקים הרבים הנמצאים בחתך האטמוספירה הגדול הקיים בזמן שקיעה, וכן לעקוף את הגזים והאבק המצטבר על פני כדור הארץ. ככל שיש יותר גזים ואבק על פני כדור הארץ, כך צבעי השקיעה יהיו בגוונים יותר חזקים של אדום, זו גם הסיבה שמעל פני הים צבעי השקיעה בגוונים חזקים יותר של אדום.

צבעה האמיתי של השמש לבן, אך בעקבות הפיזור על חלקיקי האטמוספירה הצבע המתקבל בצפייה מתוך כדור הארץ יהיה צהוב. בזמן השקיעה יש פיזור יותר גדול, ולכן השמש נוטה אל גוני הכתום והאדום.

שקיעה בקורנית צילום: אבי אלבאום

בזמן השקיעה קרני השמש אינן נעות לאורך קווים ישרים והאטמוספירה, בדומה למנסרה, שוברת את הקרניים.

כתוצאה מכך הן נעות במסלולים שבורים כלומר בקווים ישירים בזוויות שונות. כך למשל בזמן שרואים את השמש נוגעת בקו האופק, מיקומה האמיתי כבר מתחתיו. תופעה נוספת הקשורה בשבירת הקרניים באטמוספירה היא הנפיצה – תופעה המתרחשת כאשר גלים בתדרים שונים נעים במהירויות שונות בתווך. אחת מהדרכים בהן התופעה באה לידי ביטוי היא כאשר מתקיימת שבירה אל התווך שגורמת לגלים שאינם מונוכרומטיים להישבר בזוויות שונות כשהם עוברים בתוך תווך, דוגמאות לנפיצה הן הקשת בענן או פיזור אור העובר דרך מנסרה.

זריחה בים המלח צילום: אבי אלבאום

בדרך כלל גוני השקיעה חזקים יותר מגוני הזריחה. ההבדל נובע מהשוני בתנאים שדרכם עובר אור השמש בין שעות היום לשעות הלילה. במשך היום, בדרך כלל מתרבות מהירות הרוחות, האבק, סופות החול וכיוצא בזה, דבר הגורם להעלאת כל האבק והחלקיקים שנצבר במשך הלילה על האדמה, למעלה. כתוצאה מכך, האבק והחלקיקים משמשים כמעין מסננת לקרני השמש, כך שבנוסף לאטמוספירה יש עוד שכבת סינון בין הקרניים ועד כדור הארץ. רק הקרניים הכהות יותר מצליחות לעבור דרך שכבת האבק, ולכן בכדור הארץ רואים את השקיעה בצבעים כהים יותר מאשר את הזריחה.

שקיעה בקליפורניה צילום: אבי אלבאום

גם המיקום הגאוגרפי יכול להשפיע על הצבעים אותם נראה בשקיעה בהתאם לתווך אותו עוברות קרני השמש. התמונה הבאה צולמה בקליפורניה והיא מכילה כמות גדולה יותר של סגול מהכמות שאנו רגילים לראות בישראל. הסיבה היא שאורך הגל של הסגול הוא הקצר ביותר ואנו לא "מספיקים" לראות אותו כאן בעוד שכנראה בקליפורניה התווך אותו עוברות קרני האור פחות עכור ולכן האור נראה לזמן רב יותר.

שקיעה בקורנית צילום: אבי אלבאום

לפעמים, בנאי תאורה טובים ניתן לראות בשעת השקיעה מנעד רחב מאוד של אורכי גל, לרוב בחורף, אחרי גשם כאשר האוויר נקי יותר ומאפשר מעבר לכמות אור גדולה יותר.

צילם וכתב: אבי אלבאום
כלכלן וצלם רודף צדק וצבע

לייעוץ אישי, שאלות או פרטים נוספים על הסדנאות, מוזמנים לפנות דרך דף הפייסבוק או בטלפון:  
054.9980331 טלי דוגמא

טלי דוגמאמעצבת פנים, מרצה, חוקרת צבע ומייסדת סטודיו בית החומרים

השארת תגובה